שלושה טיפים לביקור מוצלח ונעים במרפאת השיניים לילדים ולהורים

 
1. לפני הביקור - מה להגיד או יותר נכון מה לא להגיד?
כדאי להכין את הילד לכך שהולכים "לספור" שיניים לבדוק שכל השיניים אכן בקעו, שהן מסודרות יפה בקשת לבדוק שהחיוך שלו מעולה ועוד.
עדיף לא להפריז כי גם "עודף הכנה" יכולה לעורר חדש ואי נעימות אצל הילד, לפעמים מרוב שההורים רוצים להגן על הילד הם מספרים יותר מדי ואף מכניסים חוויות אישיות לא נעימות שלהם. כפי שלא מתכוננים רבות ליציאה לקנות נעליים, או להסתפר כך גם לפני ביקור במרפאה. לאפשר לחוויה להיות כמה שיותר שגרתית.
חוויה ראשונית טובה - תשפיע על הגישה של הילד למשך כל חייו. ממחקרים ידוע כי מקור הפחד במבוגרים הוא מחוויות ילדות לא נעימות. לעיתים ההורים מעבירים זאת לילדים בצורה לא מודעת, כך שהילד מגיע למרפאה כבר בחדרה.
לפני ההגעה ניתן להיעזר בספרים בנושא, סרטונים או הצגה אבל להשאיר את ההסבר על החלק הרפואי לרופא - אנחנו כמומחים יודעים "לבחור את המילים" ולהציג ולהנגיש אותם בצורה מותאמת גיל לכל ילד. אם צריך מדברים עם הילד או ההורים עוד בטרם ההגעה למרפאה ואנו גם זמינים במייל:) לכל שאלה. כאשר בוחרים מרפאה כדאי מאוד שהיא תהיה מותאמת לילדים ושהרופא יהיה מומחה ועבר הכשרה מתאימה לטיפול בילדים צעירים.
 
2. בביקור עצמו
במרפאות המותאמת לילדים, חדרי ההמתנה נעימים, והרופאים הוכשרו במיוחד לטיפול בילדים - ומתאימים עצמם ואת גישתם לכל ילד ואישיותו הייחודית.
יש חשיבות רבה לביקור בגיל הצעיר. אז הפגישה היא קצרה, נעימה, בדרך כלל נעשת על ברכי ההורים, תוך חיבוק עוטף, ההכרות בגיל המוקדם מאפשרת לייצר לילד "בית דנטלי" מקום נעים שאותו הילד יכיר מגיל צעיר וגם מקום בו הצוות יכיר אותו.
אצל ילדים תקשורת לא מילולית היא מאוד חזקה ומשפיעה על הרגשת הנוחות והביטחון.
אווירה נעימה במרפאה, חיות ליטוף בחצר (אשר ידועות כמורידות חרדה ובשימוש נרחב ברפואה כללית בייחוד בקרב ילדים המאושפזים לתקופות ארוכות) חדר המתנה מזמין, בחירת הצבעים הנכונים, חלוק מצויר עם דמויות אותו הרופא לובש, ועוד ועוד יאפשרו מעבר נעים ונוח אל תוך החלל.
טכניקות בשימוש נרחב אצל מומחים - כמו TSD (TELL SHOW DO) כל דבר מתחיל בלספר, אח"כ להראות ורק אח"כ לעשות - עם המון סבלנות הסברים יכולת הכלה של הילד, והתקדמות לפי הקצב המתאים לו. יש לזכור שכל ילד הוא עולם ומלואו ושאנחנו מטפלים קודם כל בילד. אח"כ בשיניו :)



3. אחרי הביקור
ביקור מסתיים תמיד בחיוך וחיזוק של הילד, תוך כדי בחירת פרס מתיבת האוצר - אפילו אם גם רק על השתדלות :)חשוב להדגיש את הדברים הטובים שקרו בביקור. כמה יפה הוא עזר, או אם היה קשה כמה הוא התגבר על הקושי. מאוד מומלץ להצמיד את הביקור לחוויה חיובית גם עם ההורה, אפשר ללכת לאכול גלידה או לשתות משהוא אחרי הביקור, לעשות משהוא נחמד ורק אז לחזור לגן או הביתה לשגרה. בנוסף אם שומרים על רצף ביקורים תדירים (לפי המלצה, בד"כ מדובר על פעם בחצי שנה) הביקורים הופכים להיות דבר שבשגרה, לא מאיימים ולא מפחידים. גם אם יש משהו שצריך לטפל בו הוא קטן ומוגבל ונמנעים מלפתח בעיות רציניות.
 
ד"ר הדס כץ שגיא
רופאת שיניים מומחית לילדים
יו"ר האיגוד הישראלי לרפואת שיניים לילדים