לשמר שיניים או לעקור ולהשתיל? זאת השאלה!

ד״ר אופיר גנסין, ד״ר יניב מאייר מומחה למחלות חניכיים

לחלקנו, לאחר כאב שיניים, חלפה בראש המחשבה "אולי כדאי לעקור את השיניים, להחליפן בשתלים ובכך יבואו לקיצם כל כאבי השיניים והביקורים אצל רופא השיניים והשיננית?". זה נשמע כמו פתרון קסמים קל ונוח, אבל לצערנו, המציאות עדיין רחוקה מכך. לדוגמא, האם ידעתם כי מחקרים מראים  שעד כ – 7% מהשתלים ייכשלו עוד לפני שיבוצע עליהם הכתר?
מבחן חשוב לבחינת טיפול רפואי הוא שרידות הטיפול לאורך זמן. כאשר בוחנים את הטיפול נמצא כי שרידות טיפול שמטרתו לשמר את השיניים הטבעיות גבוהה יותר בהשוואה לטיפול שכלל החלפת השיניים והתקנת שתלים כתחליף. תוצאה דומה מתקבלת כאשר משווים טיפול שכלל שימור שיניים במצב ירוד (לדוגמא: שיניים ניידות, שיניים עם אובדן עצם תומכת נרחב, שיניים הדורשות טיפולים נרחבים בגלל נגעי עששת ושיניים עם מעורבות מסעף השורשים).
חסרון בולט בביצוע שתלים נובע מסיבוכים ביולוגיים. סביב שתלים דנטליים ישנן מחלות הנובעות מהצטברות חיידקים סביבם ובסמוך לקו החניכיים. מחלות אלו גורמות לאודם, דימום, רגישות ואף כאב, ולעיתים קרובות אף לספיגת העצם סביב השתלים. סימפטומים אלו דומים לאלו של מחלות חניכיים סביב שיניים טבעיות, אך סביב שתלים הן מתקדמות בקצב מהיר יותר וכפועל יוצא גורמות נזק גדול יותר לרקמות סביב השתלים. שכיחות מחלות אלו גבוהה ונמצא כי כ – 22% מהשתלים יסבלו מהצורה החמורה של מחלות אלו.

יתרון נוסף בשימור שיניים טבעיות הוא התוצאה האסתטית והפונקציונאלית המתקבלת. שתלים יהיו אסתטיים ופרקטיים אולם הם לעולם לא יתפקדו כשיניים אמתיות. שתלים, והשיקום על גבם, הינם תחליפים מלאכותיים בלבד והם אינם מחקים באופן מושלם את התפקוד וההרגשה של השיניים הטבעיות. ההבדלים בינם הם מהותיים ונובעים ממספר סיבות שכוללות הבדלים ביולוגיים (מקורות אספקת הדם לסביבת השתל מופחתים בהשוואה לשן טבעית, הרכב רקמת החניכיים סביב השתל שונה והסיכוי להתפתחות דלקת עולה), וטכניים (ההתאמה לרקמת החניכיים הקיימת, יכולת תזוזה של שיניים טבעיות). הטיפול במחלות החניכיים סובבות השתל מורכב ותוצאותיו צפויות פחות ביחס לטיפול במחלת חניכיים סביב השן הטבעית.

חשוב לזכור שהתקנת שתלים הינה פעולה כירורגית לכל דבר ועניין ועלולה להוביל לסיבוכים כגון פגיעה ברכיבים אנטומיים (עצבים, כלי דם, פריצה לחלל הסינוס וכו׳), זיהומים, בצקות, שטפי דם ועוד. במקרים לא מעטים השתלת שתל מחייבת בנקיטה של פעולות כירורגיות נוספות ומורכבות כגון השתלת עצם בלסת מה שהופך את הטיפול מורכב אף יותר. על כן, פעולה כירורגית שכזו חשוב שתבוצע ע״י רופא מיומן בעל ניסיון של מאות ויותר מקרים המכיר את האנטומיה, הפרוטוקולים הכירורגים המתקדמים, בעל הציוד החדש ביותר וכמובן בעל הידע להתמודד עם סיבוכים. הקלת ראש בבחירת הרופא המטפל עלולה להסתיים במפח נפש ואף בנכות. למומחים ברפואת חניכיים יש את הידע והניסיון בשימור שיניים ולמומחים ברפואת חניכיים וכירוגית פה ולסתות הם בעלי ידע והכשרה נרחבים בתחום השתלות השיניים והשתלות עצם.

על כל אלו ניתן להוסיף את הזווית הכלכלית התומכת גם היא בשימור השיניים הטבעיות. נמצא כי ההשקעה הכספית בביצוע שתלים ושיקומם גבוהה מאשר שימור השיניים הטבעיות לאורך זמן.
לסיכום, שן טבעית היא עדיין הפתרון הטוב ביותר ולכן יש להשקיע את מירב המאמצים בשימורה. במקרים רבים, ניתן לנסות ולמנוע את עקירת השן ולהשאיר את אפשרות העקירה כמוצא אחרון בלבד. מומחה לרפואת חניכיים הוא בעל הידע והניסיון להתאמה וביצוע של תוכנית הטיפול המיטבית.